30 років тому у лютому 1982 року почалося виробництво нової моделі Volvo 760 GLE. Це був не типовий для Volvo автомобіль, проте, безперечно, це був справжній Volvo. Елегантний і привабливий дизайн завоював довіру покупців. Volvo 760 був автомобілем, який просто врятував Volvo Car Corporation і забезпечив майбутній розвиток компанії.
Перші ескізи нової моделі було створено у 1975 році, коли автомобільна галузь у цілому зазнавала значних труднощів, і Volvo не були винятком. Щойно минула нафтова криза, й у Volvo виникли проблеми із забезпеченням якості нової моделі Volvo 240. Крім того, у цей період Volvo зазнавала серйозних економічних труднощів. Виробляти автомобілі на заводі Торсланда було надто дорого, й експорт цих автомобілів вже не приносив прибутку.
До моделей 200-ї версії незабаром повинно було додатися нове покоління компактних автомобілів, виробництво яких повинно було початися на дочірньому підприємстві Volvo Car BV у Нідерландах, але для підтримання достатніх обсягів продажу у 80-і роки компанії потрібен був радше більш великий автомобіль. Вимоги ринку постійно зростали – ринок потребував автомобіль з меншою витратою палива, поліпшеною системою контролю вихлопних газів і підвищеною системою безпеки. У той час було вкрай складно передбачити, якому типу автомобілів будуть віддавати перевагу покупці у 80-х роках.
Новий підхід для розв’язання завдання
Модель 760 створювалася у той час, коли умови змінювалися практично щодня, і в компанії були дуже різні погляди на те, яким повинен бути новий автомобіль. Тоді не було Інтернету, за допомогою якого можна б було отримати ширше охоплення ринку і дізнатися про вподобання потенційних клієнтів. Проте у Volvo максимально використовували доступні у той час засоби – у компанії було проведено ретельний аналіз довкілля. Група аналітиків провела всебічні дослідження і виявила унікальну гнучкість у виробленні правильного напрямку. Вони просто не мали права на помилку.
Більший автомобіль, менша вага
Було вирішено, що автомобіль повинен відрізнятися надійністю, паливною економічністю, довговічністю, легкістю в обслуговуванні, малим рівнем шуму та мати привабливий дизайн і потужність – саме цими якостями і в такій послідовності конструктори керувалися у процесі розроблення нової моделі. Також було вирішено використовувати привід на задні колеса і збільшити колісну базу на 10 см порівняно з Volvo 240. Автомобіль повинен був бути трохи коротшим, ніж модель 240, але ширина повинна була залишатися незмінною, а вага знизитися на 100 кг. Щоб скоротити виробничі витрати, технічні рішення з незначними змінами було адаптовано із серії 200. Це стосувалося трансмісії, підвіски і багатьох інших систем. При цьому зовнішній дизайн мав бути абсолютно новим.
Проект, відомий під назвою P31, повинен був зазнати низку змін. Технічні специфікації було допрацьовано приблизно у той самий час, коли закінчилося розроблення кінцевого дизайну автомобіля. Вибір правильного дизайну – це настільки ж складне і важливе завдання, як і вибір «технічного наповнення».
Початок виробництва було заплановано на 1980 рік, проте на цьому етапі було прийнято рішення відкласти початок випуску нової моделі до 1981 року.
У центрі уваги геометричні форми
На розгляд компанії було представлено різні пропозиції дизайну автомобіля, і багато з них надходили від зовнішніх розробників. Переважно це були седани, проте Ян Вілсгорд (Jan Wilsgaard), відповідальний за розробку дизайну у Volvo, віддавав перевагу хетчбеку. З іншого боку, фінансовий відділ компанії наполягав на рівних і пласких поверхнях, обривистих лініях з кутами до 90 градусів, що дозволило би максимально скоротити виробничі витрати.
У результаті боротьба розгорнулася між пропозиціями відділу маркетингу та інженерного відділу. Однак у цей час доволі потайливий Вілсгорд висунув зовсім несподіваний проект. Це була його власна пропозиція, в якій сполучалися різні аспекти дизайну: це був автомобіль витягнутої форми, як у традиційного седана, з прямими рівними боками і різко обривистою кормою. Така форма збереглася до остаточних узгоджень, проте було вирішено використовувати трохи змінену версію – седан з практично вертикальним заднім вікном і задньою частиною, виконаною в обривистих контурах. Прямі бокові лінії дизайну дозволили створити відчуття комфортного салону. Але крім цього, автомобіль мав унікальний зовнішній вигляд.
Незабаром стало зрозуміло, що вибір зроблено правильно. На тлі округлих, «зализаних» форм, які пропонувалися конкуруючими автовиробниками, прямі форми з різкими кутами Volvo стали справжнім хітом і скоро перетворилися на взірець для інших. У процесі вибору правильного рішення у Volvo вперше використовували особливу форму опитування людей, коли респондентам пропонували висловити свою думку про автомобіль, не повідомляючи марку виробника. Реакція учасників опитування не завжди була позитивною, проте у США, на головному ринку для майбутньої моделі, новий автомобіль багатьом подобався.
У процесі нового проекту окрім дизайну необхідно було враховувати нові законодавчі постанови. Також розроблялася нова програма двигунів. І якщо до цього в конструкторському бюро використовували креслярські дошки, у цей час впроваджувалися комп’ютери і передові моделі розрахунку, що особливо було актуально для розроблення систем безпеки. Проект вийшов на кінцевий етап, і на початку 1978 року він отримав кодову назву 1155. Всередині компанії його жартівливо називали «без п’яти дванадцята». Потрібно було квапитися.
Концептуальна модель VCC
У період із 70-х до 80-х років відбулося чимало подій. Навесні 1978 року був готовий перший повністю функціонуючий прототип. Незабаром було складено багато експериментальних автомобілів для випробувань. Почалися всебічні тести, що потребували багато часу: на трьох континентах автомобілі, що тестувался, проїхали 3.200.000 км у найспекотніших і найхолодніших кліматичних умовах, що дозволило перевірити кожну можливу деталь.
У 1979 році автомобільний підрозділ AB Volvo було виділено в окрему компанію Volvo Car Corporation. Першим головним керуючим нової компанії став Хокан Фрізінгер (Håkan Frisinger), а у 1980 році було представлено цікавий концептуальний автомобіль, який дозволив не просто уявити, але й зрозуміти, яка саме модель вийде на ринок у наступному році. Концептуальна модель була трохи коротшою ззаду, ніж майбутній Volvo 760, але в іншому це був практично завершений майбутній серійний автомобіль.
Сьогодні концептуальний VCC перебуває в Музеї Volvo. Його назва у скороченій формі збігається з назвою компанії Volvo Car Corporation. У технічному плані VCC дістав задню підвіску з незмінюваною колією – таку саму підвіску установлювали на Volvo 760 – і потужний турбодизельний двигун, який продемонстрував величезний потенціал для розвитку компресійних двигунів.
Чудові їздові якості і практичність
Запланований показ нового Volvo 760 на Автосалоні у Франкфурті у 1981 році довелося перенести. Нарешті, у лютому 1982 року Volvo представили свій абсолютно новий автомобіль незвичайного дизайну. Нова модель пропонувала чудові їздові якості, комфорт і вибір трьох різних двигунів: чотирициліндровий турбодвигун, V6 з робочим об’ємом 2,8-літра і рядний шестициліндровий турбодизель D24, створений у компанії Volkswagen, але допрацьований фахівцями Volvo. З цим двигуном Volvo 760 був найшвидшим дизельним автомобілем свого часу.
У Швеції ціна нового 760 GLE була трохи нижчою за психологічний рубіж 100.000 шведських крон – він коштував 99.800 крон. За такі гроші покупець отримував автомобіль у чудовій комплектації: двигун V6 з автоматичною трансмісією, кондиціонер повітря, люк у даху і рульове керування з підсилювачем. Не дивно, що продажі знову пішли вгору як у рідній Швеції, так і за межами країни. Згідно з притаманною Volvo традицією у продаж надійшли найдорожчі модифікації, потім за 760 GLE пішла серія 740, чотири- і п’ятидверні версії.
Для Volvo Car Corporation Volvo 760 був важливою віхою й у виробничому плані, й у фінансовому сенсі. Саме ця модель заклала міцну основу для подальшого розвитку компанії. Без Volvo 760 не було би Volvo 850, без Volvo 850 не було би моделі S80 і так далі. Але для реалізації проекту знадобилися гігантські вкладення – 3,5 мільйони шведських крон. Volvo 760 і всі подальші модифікації повинні були забезпечити впевнені продажі до кінця 80-х і початку 90-х, і вони з цим успішно впоралися. Лише у 1998 році виробництво завершилося моделлю V90 – це був останній автомобіль Volvo, побудований на базі технологій, реалізованих у Volvo 760.
Разом було вироблено 221.309 автомобілі моделі 760 (1.230.704, включаючи Volvo 740), і восени 1990 року вийшла більш сучасна модель Volvo 960. Майже ціле десятиріччя Volvo 760 підтримував престиж Volvo Car Corporation і забезпечував хороші прибутки.
Описи та факти в цьому прес-релізі стосуються міжнародного модельного ряду Volvo Cars. Описані функції та обладнання можуть бути опціональними. Специфікації автомобілів можуть відрізнятись у різних країнах та можуть зазнавати змін без попереднього повідомлення.